Příspěvek četlo
695 total views
v Ringu začínáme na pokračování publikovat sérii úvah architekta Jiřího Geberta SLA-BI-KÁŘ SPEKULATIVNÍHO URBANIZMU. Pan architekt Gebert se v ní zamýšlí nad urbanismem Prahy. Řadu myšlenek a podnětů je možné zobecnit, věříme, že budou inspirativní i pro jiná města.
O vazbách politiky, byznysu a plánování města mluví i jen zdánlivě nevýdělečný „pražský dálniční obchvat“.
Už název nám napovídá, že to co se týká metropole, nekončí na hranicích Prahy, jak nám namlouvá Metropolitní územní plán.
Spor o severní nebo jižní variantu dokončení obchvatu Prahy spadá do primátorování arch. Kasla. Ten na veřejném jednání v aule Zemědělské univerzity vystoupil rázně pro vnitřní „jižní“ variantu, vedoucí územím Prahy, dnes již zakotvenou v tzv. Metropolitním územním plánu Prahy. Ministerstvo dopravy jako celostátní instituce ale proti záměrům Metropolitního plánu připravuje dálniční okruh v tzv. „severní“ variantě mimo území Prahy. Je to malé politické zemětřesení. „Severní“, vnější varianta, totiž nabízí místo klientelisticky lukrativního vnitřního obchvatu celostátně účelný projekt. Nejde jen o to, že je „severní“ varianta lepší podle pěti kriterií, kterými se dopravní stavby posuzují. Důležitější je, že vládci Prahy ztrácejí jeden sice od počátku kontroverzní, zato politicko-mocensky zásadní projekt. Najednou se ve Vltavě „valí kameny“ . (Brecht)
Jižní varianta obchvatu vedoucí územím Prahy, podobně jako tunel Blanka pod Letnou, jejíž nesmyslné trasování s ní od počátku souvisí, dopravu v Praze evidentně jen dále komplikují. Změna potrefí již připravované developerské projekty. Městskou kasu minou evropské dotace.
O co komu jde, když se se ignorují budoucí finanční, stavební a dopravní problémy? Úvahy o „vzájemně výhodném ošetření developerských aktivit“ by mohly být jedním možným vysvětlením. Nemusí jít vždy o přímý osobní prospěch politika z nákupu pozemků, ale o ruku na páce politické moci. Každý komunální politik ví, že kdo má v rukou plánování města, sedí na prameni stranické prosperity i své vlastní kariéry. Dokud byl primátor Hudeček pražským radním pro rozvoj, zastával se vnější varianty pražského okruhu. Snad i tady je vysvětlení, proč radní Hudeček jako primátor své priority změnil.
V kategorii Praha
Příspěvek četlo
Příspěvek zaslal/a Vitezslav Praks on 5.9.2014