Příspěvek četlo
806 total views
v Ringu začínáme na pokračování publikovat sérii úvah architekta Jiřího Geberta SLA-BI-KÁŘ SPEKULATIVNÍHO URBANIZMU. Pan architekt Gebert se v ní zamýšlí nad urbanismem Prahy. Řadu myšlenek a podnětů je možné zobecnit, věříme, že budou inspirativní i pro jiná města.
Modelovým příkladem spekulativního urbanizmu je i nejdelší evropský městský tunel Blanka, který je veřejnosti prezentován jako zásadní řešení pražské dopravy, přestože na Letnou přivede desetitisíce aut navíc a už dnes klade otázky, proč nebo pro koho se postavily velkokapacitní garáže na Letenské pláni a na Prašném mostě.
Jde ale ještě o něco docela jiného.
Pro plynulý provoz dopravního komplexu Blanka se totiž plánovaly další tunely – napojení na plánovaný městský obchvat a nový tunel z Podbaby. Ten měl řešit očekávaný dopravní kolaps na Vítězném náměstí, který vznikne přílivem aut z tunelu Blanka. Praha si ale vinou rozmařilé „Blanky“ dnes už žádné další tunely nemůže dovolit.
Podobně problematickým doplňkem Blanky je i nový Trojský most, unikátní jedinečným zato staticky diletantským plochým nosným obloukem, který už takhle zbytečnou komunikační stavbu ještě pořádně prodražil. Aby se automobilista dostal tunelem do Holešovic, musí pod zemí nejdřív podjet celé holešovické území i řeku Vltavu a pak si navíc užít luxus cesty po onom v pravém smyslu „trojském mostě“ zpátky do uliček starých Holešovic, to vše 350 m od mostu Barikádníků.
Blanka je ale především darem nás občanů budoucím developerům Letné a Holešovic. Proč? Hlavním záměrem stavby tunelu je totiž realizace přímého dopravního napojení jedinečného prostoru Letenské pláně vyjezdy na Špejchaře, pro možnou komerční zástavbu a také realitní zhodnocení území Holešovic v trojúhelníku Blanky a Magistrály. Současně se plánovaly i stavby, které by bez Blanky nemohly možné nebo výnosné, jako Business Park Letná, a dvě nákupní centra na Spartě a v ulici Veletržní. Svědčí o tom i zpráva radního Gebouského z vedení MČ Praha 6 o magistrátem připravovaném komplexním urbanistickém řešení Letenské pláně, které zde umožní umístit „výjimečné“ stavby, rozuměj i nákupní a administrativní centra, a to vše přes vehementní protesty občanů i odborné veřejnosti .
Pokračování v dalším článku, který bude publikován na „Ringu“ v řádu dní.
Profil Jiřího Geberta na Ringu.
V kategorii Praha
Příspěvek četlo
Příspěvek zaslal/a Vitezslav Praks on 11.9.2014