Architekt Gebert: Stručná recenze filmu Plán o územním plánování Prahy

Architekt Gebert: Stručná recenze filmu Plán o územním plánování Prahy


Příspěvek četlo

 163 total views

tento týden v pondělí proběhla v pražském kině Světozor premiéra nového dokumentárního filmu Plán, viz článek Film Plán – jaká je vize Prahy (o územním plánu Prahy).

Přinášíme Vám fotodokumentaci atmosféry z promítání premiéry a několik poznámek pana architekta Geberta k filmu.

Film_PlanPromitani_filmu_PlanPlan3

 

Pozitivní

Film připomíná vtipně známé skutečnosti korupční praktiky některých politických exponentů.

Na příkladu náplavky ukazuje, že  oživení Prahy Prahy není věcí nové světové architektury, ale schopnosti jedinečné existující objekty a území  kreativně využívat.

Všem, kdo volají po nové světové architektuře v historické Praze si dovoluji připomenout: „Bílý dům“ ve Washingtonu. Ten   navštěvují lidé ne pro to,že je neobyčejně bílý, ale proto,že v něm sídlí prezident USA. Kdo mluví o historické Praze jako o skanzenu,který je třeba architektonicky modernizovat, tomu chybí  podnikavost a kreativní fantazie.

Potenciál existující  substance je jen  třeba kreativně zhodnotit.

 

Negativa

Film nekonfrontuje záměry IPR a primárora s realitou územního rozhodování, které neodpovídá

proklamovaným  zásadám. Viz zástavba Vidoule,vnitřní okruh, nesmyslné mosty,podpora dědictví

předchozí tzv. Korupční praxe.

Autor nevidí,že reforma plánování města naopak uvolňuje – místo aby regulovala  územní rozhodování.

Územní Plán jako umělecké dílo je beznadějně přežitý koncept. Rozhodování oměstě nepatří do kompetence achitektů.

Proklamovaná učast veřejnosti a participace neexistuje.

Plán je obrazem statické představy města a nikoli plánem ve smyslu „Road map“ čili cesty k cíli.

 

K dotazu: Jednání Magistrátu ignoruje nutné  „checks and balances“, tj. záruky proti zneužití plánu, které se nabízípředevším přesunutím kompetencí na  notoricky podezřelé nepotické jednání  mnoha MČ Prahy.

Název filmu  ukazuje, že se autor nechal strhnout idejí reformy (kultem plánu), aniž  by nabídl konfrontaci s jejím dopadem v současné  praxi,  viz aktualních kauzy v územním rozhodování.

Nedal příležitost těm, kdo kriticky hodnotí  skutečný praktický dopad.

Film ukazuje na „Syndrom osvícení“  známý z návštěvy V+Wv Sovětském svazu,

Autor jistě nepracoval na politickou objednávku  i když je z něj mediální volební  podpora Primátora.

Otázka:  kdo film financoval?

Jiří Gebert

V kategorii Praha, Reakce

Příspěvek četlo
Příspěvek zaslal/a Vitezslav Praks on 19.9.2014

Diskuze ke článku

Jméno(povinné)

E-mail(povinné)

Web

Komentáře

Další příspěvky