Příspěvek četlo
683 total views
tento týden v pondělí proběhla v pražském kině Světozor premiéra nového dokumentárního filmu Plán, viz článek Film Plán – jaká je vize Prahy (o územním plánu Prahy).
Přinášíme Vám fotodokumentaci atmosféry z promítání premiéry a několik poznámek pana architekta Geberta k filmu.
Pozitivní
Film připomíná vtipně známé skutečnosti korupční praktiky některých politických exponentů.
Na příkladu náplavky ukazuje, že oživení Prahy Prahy není věcí nové světové architektury, ale schopnosti jedinečné existující objekty a území kreativně využívat.
Všem, kdo volají po nové světové architektuře v historické Praze si dovoluji připomenout: „Bílý dům“ ve Washingtonu. Ten navštěvují lidé ne pro to,že je neobyčejně bílý, ale proto,že v něm sídlí prezident USA. Kdo mluví o historické Praze jako o skanzenu,který je třeba architektonicky modernizovat, tomu chybí podnikavost a kreativní fantazie.
Potenciál existující substance je jen třeba kreativně zhodnotit.
Negativa
Film nekonfrontuje záměry IPR a primárora s realitou územního rozhodování, které neodpovídá
proklamovaným zásadám. Viz zástavba Vidoule,vnitřní okruh, nesmyslné mosty,podpora dědictví
předchozí tzv. Korupční praxe.
Autor nevidí,že reforma plánování města naopak uvolňuje – místo aby regulovala územní rozhodování.
Územní Plán jako umělecké dílo je beznadějně přežitý koncept. Rozhodování oměstě nepatří do kompetence achitektů.
Proklamovaná učast veřejnosti a participace neexistuje.
Plán je obrazem statické představy města a nikoli plánem ve smyslu „Road map“ čili cesty k cíli.
K dotazu: Jednání Magistrátu ignoruje nutné „checks and balances“, tj. záruky proti zneužití plánu, které se nabízípředevším přesunutím kompetencí na notoricky podezřelé nepotické jednání mnoha MČ Prahy.
Název filmu ukazuje, že se autor nechal strhnout idejí reformy (kultem plánu), aniž by nabídl konfrontaci s jejím dopadem v současné praxi, viz aktualních kauzy v územním rozhodování.
Nedal příležitost těm, kdo kriticky hodnotí skutečný praktický dopad.
Film ukazuje na „Syndrom osvícení“ známý z návštěvy V+Wv Sovětském svazu,
Autor jistě nepracoval na politickou objednávku i když je z něj mediální volební podpora Primátora.
Otázka: kdo film financoval?
Příspěvek četlo
Příspěvek zaslal/a Vitezslav Praks on 19.9.2014