Příspěvek četlo
921 total views
s výprodejem ikon české národní identity: Sparty, Letné i Prahy.
Aneb přetiskujeme článek Jiřího Geberta.
Kdo by si pokřik fandů „Sparta, Spartička – zlatá Sparta“ teď vysvětlí jinak než jako hlasitou podporu podnikatelského záměru postavit na treningovém hříšti jeden velký moloch s nákupním centrem světové značky – SPARTA? Za pár let už vidím rodinu, jak táta v sobotu povídá: „…dnes jedeme na Spartu“. Sednou do auta, zácpami se proderou na Letnou a v pohodě stráví den šopingem v „Centru Sparta“. Takové nákupní centrum navštíví denně alespoň 20 tisíc zákazníku. Tedy skoro 14,8 krát tolik jako ubylo fandů zrušené divácké tribuny. Tak nějak by mohl vypadat , pokud vůbec existuje, business plán již asi osmého nákupního centra v Praze 6 a 7, navíc s rizikem, že se nemusí vůbec realizovat.
2015 vrcholí „rozvojový“ záměr spojený pupeční šňůrou s projektem Blanka: změnit masivní výstavbou severního předpolí pražského Hradu v „komerční kaši“ super lukrativních staveb. Otcové Blanky připravili developerům na Letné miliardový dárek v podobě výjezdů dálničního typu a garáží pro 1000 aut. K projektu skleněného kolosu Letná Office Park, firmy Lordship a.s., na místě záměrně chátrajících vil, přibyla na odboru životního prostředí Magistrátu žádost o posouzení „Dostavby a přestavby areálu Sparty“ . Novostavba „polyfunkčního nákupního centra Sparta“ si pro lepší stravitelnost říká „Dostavba a přestavba“, i když dle stavebního zákona jsou stavební úpravy pro VIP boxy s likvidací tribuny s 1400 místy pro diváky jedna věc a výstavba prodejních ploch, administrativy a bytů za fasádou velikosti nového Molochova, věc druhá.
Po známých podnikatelských kauzách „národní stříbro“ , došlo i „pražské národní zlato“. Nespoutanému developmentu dal Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy, neprůstřelný profesní plášť s lákavým názvem „Boulevard Letná-Prašný most“. Podle této studie je Letná, ta potenciální pražská „Zlatá míle“, kam podnikatelsky “logicky” chce patřit i „zlatá Sparta“.
Kruh dobrých úmyslů se uzavřel, když Praha 6 přislíbila Spartě využití Strahovského sletového stadionu.
Budou-li ostatní kluby příklad pana Křetínského následovat, máme tu brzy zase českou „První ligu“, tentokrát nákupních center slavných fotbalových jmen. Zatímco světové kluby mají měkký kapitál ve svých hráčích, Firma ASC Properties postavila svůj fotbalový komerční koncept na „tvrdé realitě“ parcely svého stadionu. V mnoha kauzách privatizovaných podniků, se ukázalo, že pozemky jsou důležitější majetek než nejistá a náročná výroba nebo v tomto případě kopaná. Opravdový fanda Sparty by měl poradit Bayernu, který má v Mnichovské luxusní čtvrti Harlaching jistě 10 ha velká treninková hřiště, jak by je mohl pro lukrativní výstavbu báječně zpeněžit. A co teprve chudý třetiligový Mnichov 1860, který má stejně velké plochy na stráni nad Isarou s výhledem, skoro takovým , jako bude z „věžáku“ s logem Sparty.
Místo toho se tu prohání žáci fotbalového gymnázia, je tu i hřiště baseballu, trenují zde hráči nižších tříd i Švajny (Schweinsteiger ), Roben a celý 1. manšaft i s Guardiolou. Přesto je Bayern Mnichov finančně nejúspešnější klub světa. (Když pomineme „Malheur“ jako je 3,5 roku žaláře pro Dietra Hoenesse za daňové úniky). Ve vánočním čase se majitel Sparty pokusil zaskočil veřejnost šibeničními termíny pro podání námitek k svému projektu. K zástavbě pražské Letné se nyní na nová zastupitelstva městských částí Prahy 6 a Prahy 7 valí projekty vylobbované od již odstavenými politickými subjekty. Podporu radnic nemají, konečně všichni nově zvolení šli do voleb s hesly jako: konec zástavby zelených ploch. „Zelená je tráva , fotbal, to je hra…“ Ten kdo si tu píseň zpívá, ví už taky, že: “peníz kulatý, věc je záludná”.
Jiří Gebert, Praha- Mnichov
V kategorii Praha
Příspěvek četlo
Příspěvek zaslal/a Vitezslav Praks on 14.1.2015