EFTEC: Ekonomický přínos přírody v Národním parku Šumava činí 44 miliard Kč ročně

EFTEC: Ekonomický přínos přírody v Národním parku Šumava činí 44 miliard Kč ročně


Příspěvek četlo 494 lidí.

Šumava logo

Renomovaná britská konzultační společnost EFTEC  vypracovala v roce 2013 studii o Národním parku Šumava. Výstupy této studie jsou aktuální zejména nyní, kdy se v Poslanecké sněmovně chystá opět projednávání osudu Národního parku Šumava. Studie doporučuje rozšíření divočiny na Šumavě a dokládá toto doporučení vedle ekologických i přesvědčivými ekonomickými argumenty. Celý dokument si můžete přečíst zde. Souhrn ze studie v češtině je k přečtení zde.

Zde je reportáž České televize k tomuto tématu:  Studie: Šumava ukrývá 44 miliard, přílišné zásahy ji o hodnotu připraví.

 

Vybírám ze souhrnu pasáže, které mne zaujaly:

 

„Ekonomický přínos přírody v národním parku činí 44 miliard korun ročně a je vyšší na území ponechaném divoké přírodě.

2 miliony návštěvníků NP Šumava utratí každý rok přibližně 68 milionů euro [1,87 miliardy Kč] v oblasti, kde nezaměstnanost je nižší než celostátní průměr.“ (str. 1)

Celkový ekonomický přínos národního parku je však mnohem větší: 1,6 miliardy euro (44 miliard korun) ročně, pokud se k turistice připočítají různé další služby přírodních ekosystémů (str. 17).

Ekonomická hodnota těchto služeb je vyšší v těch částech parku, které jsou ponechány divoké přírodě (str. 19).“

 

 

„Šumava má tři taháky pro turisty: „populace ikonických druhů (např. ptáci jako tetřev, tetřívek, dravci nebo rys) a celkovou pestrost lesních a mokřadních ekosystémů s řadou zvířat a rostlin (orchideje, různé druhy hmyzu včetně brouků a motýlů) a zejména divokou krajinu“ (str. 29)“

 

„68 % respondentů ve výzkumu mezi návštěvníky řeklo, že existence národního parku je důležitá pro jejich rozhodnutí jet na Šumavu.“ (str. 18)

 

„Regionální rozvojová agentura ve studii z roku 2007 uvedla, že příležitost je v marketingu Šumavy jako oblasti s „unikátními přírodními a krajinnými hodnotami“ a riziko pro krajinu tkví ve „špatně připravených stavebních aktivitách“ (str. 27).“

 

„Studie cituje Neila Birnieho, zakladatele společnosti Wilderness Journeys, kterou National Geographic oznámkoval jako největší evropskou cestovní kancelář zaměřenou na dobrodružství: „Národní park Šumava má ideální pozici k tomu, aby vydělal na pozitivních trendech ve světové turistice, kde cestovatelé stále více hledají zážitky v divoké přírodě. Poloha parku v blízkosti zalidněných evropských oblastí mu dává konkurenční výhodu před jinými oblastmi…“ (str. 31)

V kategorii Nezařazené, Šumava, Životní prostředí

Příspěvek četlo 494 lidí.
Příspěvek zaslal/a Vitezslav Praks on 5.12.2015

Diskuze ke článku

Jméno(povinné)

E-mail(povinné)

Web

Komentáře

Další příspěvky

Předchozí: