Příspěvek četlo
916 total views
Železniční most přes Vltavu v Praze měl na kahánku. Tak dlouho se o něj – coby památku – nikdo nestaral, až se dostal do téměř nepoužitelného stavu. Téměř znamená, že se po něm sice nadále jezdí, ale je to na pováženou. Je to důležitá vlaková spojka mezi Hlavním nádražím a nádražím Praha-Smíchov, tedy směr na Plzeň.
Nikdy neměl jméno, psal se původně „železniční“, podobně jako jiné mosty, ale zvítězil nad jazykovými úředníky a vydobyl si psaní s Ž! Také se mu říká Vyšehradský, ale příliš se to neujalo, ačkoli vede kolem Vyšehradu a Horymír by před lety nepochybně místo nejistého skákání ze skály most použil (je i pro pěší).
Správa železnic hodlá v březnu vypsat architektonickou soutěž na rekonstrukci mostu mezi pražským Smíchovem a Výtoní. Soutěž má zahrnout také předpolí mostu, na výtoňské straně je v plánu nová zastávka, která nahradí nepoužívané a již nepoužitelné nádraží Praha-Vyšehrad; přibude třetí kolej. Přitom ještě předloni se ozývaly hlasy pro jeho zbourání a stavbu nového.
Původní most postavený v druhé polovině 19. století byl na přelomu 19. a 20. století nahrazen mostem současným. Konstrukci tvoří tři příhradové nosníky s rozpětím 70 metrů, šířce 8 metrů; celková délka mostu je bezmála 300 metrů. Je významnou technickou kulturní památkou. Podrobnosti o jeho budoucnosti najdete zde.
Ke zmíněnému blízkému nádraží Praha-Vyšehrad jen tolik, že toto půvabné nádraží, které už desítky let zoufale a zjevně nevratně chátrá. Secesní hlavní budova bývalého nádraží je také kulturní památkou, památkově chráněná dřevěná čekárna byla v roce 2008 protizákonně zbourána. Nádraží se podle všeho osudu svého společníka nedočká. Blíže o něm najdete zde.
Příspěvek četlo
Příspěvek zaslal/a gentleman on 25.1.2021